Opettajan käsikirja

Kielilinjausten soveltaminen opetuksessa

Tällä sivulla on ohjeet opettajille ja ohjelmajohtajille siitä, miten opetus- ja tutkintokielilinjaukset vaikuttavat opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Ohje on tarkoitettu tukemaan opetussuunnitelmatyötä sekä kurssisuunnittelua.
Aalto-yliopiston kielilinjaukset pannaan toimeen vaiheittain vuosina 2024-2028: ensin portfoliotason suunnittelutyöllä, sitten ohjelmien opetussuunnitelmatyössä ja lopuksi opintojaksojen ja toteutusten suunnittelussa. Löydät tältä sivulta ohjeita sekä opetussuunnitelmakaudelle 2024–2026, että lukuvuonna 2026–2027 alkavalle opetussuunnitelmakaudelle.
Opetuksen johto suunnittelee koulutuspolkuja, kaavio kandi-ja maisteripoluista

Ohje sivun käyttämiseen

  • Ohjeen alussa on kaikille opettajille tarkoitettu ohje opetuksen toteutuksista ja kielten käyttämisestä opetuksen arjessa.
  • Seuraavaksi on erityisesti ohjelmajohtajille ja pääainevastaaville tarkoitettu osio opetussuunnitelmatyön tueksi
  • Viimeisenä on erityisesti opetuksesta vastaaville varadekaaneille ja muille koulutuksen johtajille tarkoitettu osio koulutusportfolion kehittämisen tueksi.
  • Ohjeen lopusta löydät käytettyjen käsitteiden selitteet sekä linkit linjauksiin, joihin nämä ohjeet perustuvat.

Ohjeiden soveltamisessa saat apua ja tukea oman korkeakoulusi opetuksesta vastaavalta varadekaanilta sekä oppimispalveluista. 

Opetuksen toteutukset: kielet opetuksen arjessa

Opetuksessa käytettävät kielet ovat riippuvaisia siitä, minkä kieliseen ohjelmaan opintojakso kuuluu ja vastaako ohjelma jonkin koulutusvastuualan kotimaisilla kielillä tarjottavasta koulutuksesta.  Kun suunnittelet opetus- ja suorituskieliä omalle opintojaksollesi, sinun pitää siis tietää, mihin ohjelmiin tai pääaineisiin opintojaksosi kuuluu ja millaisia velvoitteita tällä ohjelmalla on järjestää opetusta tietyillä kielillä. Jos tarvitset tämän selvittämisessä apua, voit kääntyä ohjelmajohtajan tai korkeakoulusi opetuksesta vastaavan varadekaanin tai opintoasiainpäällikön puoleen. 

Opintojaksojen tasolla uusien opetus- ja tutkintokielilinjausten toimeenpano tapahtuu kahdessa vaiheessa opetussuunnitelmakausien mukaisesti. 

  • Lukuvuosina 2024-2025 ja 2025-2026 pyritään mahdollistamaan erilaisia pilotteja sekä edistämään monikielisesti toimimista, mutta opetus toteutetaan opetussuunnitelmassa vahvistettujen opetus- ja suorituskielten mukaisesti.  
  • Lukuvuodesta 2026–2027 alkaen opintojaksoista ja toteutuksista kerättävät tiedot opetus- ja suorituskielistä muuttuvat. Opintojaksoista voidaan järjestää erikielisiä toteutuksia tai samalla toteutuksella voi olla pääasiallisen opetuskielen lisäksi täydentäviä opetuskieliä. Ohjeet opetus- ja suorituskielten suunnittelemisesta annetaan opetussuunnitelmatyön ohjeissa keväällä 2025. 

Kysymyksiä ja vastauksia opetuksen toteutuksesta

kaavio eri kielisten ohjelmien ja toteutusten toteuttamisesta, opiskelijoita tekemässä ryhmätöitä ja opettaja opettamassa

Työkaluja ja vinkkejä monikielisen opetuksen toteuttamiseen

Aalto-yliopiston tavoitteena on kielellisesti monimuotoinen ja inklusiivinen opetus- ja oppimiskokemus niin opetustehtäviä hoitaville kuin opiskelijoillekin. Aallossa koulutusta järjestetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tältä sivulta löydät työkaluja ja vinkkejä opetuksen toteuttamiseen monikielisesti.

Opetuksessa käytettävät kielet suunnitellaan ohjelmatasolla, ja ne näkyvät Sisussa opintojakson ja toteutusten tiedoissa. Ennen oman kurssisi toteutuksen suunnittelua perehdythän ohjeeseen opetus- ja tutkintokielilinjausten soveltamisesta opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa: https://www.aalto.fi/fi/opettajan-kasikirja/kielilinjausten-soveltaminen-opetuksessa

Tältä sivulta löydät tietoa kielitietoisesta pedagogiikasta, ideoita opetuksen toteuttamiseen monikielisesti sekä ohjeita käytössä olevien digitaalisten palvelujen käyttöön, jotka tukevat monikielistä opetusta.

Opettajan käsikirja

Opetussuunnitelma: kielet suunnitellaan osana ohjelman opetuksen suunnittelua

Kielet suunnitellaan ohjelmatasolla: opettaja ei siis ole yksin vastuussa opintojaksonsa kielten määrittelystä eikä toisaalta voi myöskään muuttaa niitä ilman ohjelmatasoista tarkastelua. Opetuksessa käytettävät kielet määritellään osana opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelmassa määritellään sekä opintokokonaisuuksien että opintojaksojen kielitietoja. Ohjelman kieli vaikuttaa siihen, mitä kieliä eri opintokokonaisuuksissa ja opintojaksoilla täytyy tai voidaan käyttää. Ohjelma voi olla myös monikielinen. Monikielisessä ohjelmassa myös ohjelmaan johtavien hakukohteiden kielet vaikuttavat siihen, mitä kieliä ohjelmassa käytetään.

  • Suomen/ruotsinkielisissä ohjelmissa yhteisten opintojen (esimerkiksi perusopinnot) ja kaikkien pääaineiden opetus järjestetään suomeksi, siten, että opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa nämä kokonaisuudet suomeksi järjestettävillä opinnoilla. 
  • Englanninkielisissä ohjelmissa opetus järjestetään lähtökohtaisesti englanniksi ja opiskelija antaa opintosuorituksensa lähtökohtaisesti englanniksi.
  • Monikielisissä ohjelmissa ohjelmaan johtavien hakukohteiden kielet vaikuttavat ohjelman opetussuunnitelmaan: 
    • Jos ohjelmaan johtaa englanninkielinen hakukohde, opetus järjestetään lähtökohtaisesti englanniksi ja opiskelija antaa opintosuorituksensa lähtökohtaisesti englanniksi.
    • Jos ohjelmaan johtaa suomen/ruotsinkielinen hakukohde ja/tai maisteriohjelmaan voi jatkaa ilman opiskelijavalintaa kandidaattiohjelmasta, johon johtaa suomen/ruotsinkielinen hakukohde, yhteiset opinnot (esimerkiksi perusopinnot) järjestetään suomeksi, siten, että opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa nämä kokonaisuudet pääosin suomeksi järjestettävillä opinnoilla.
    • Pääaineita tarjotaan sekä suomeksi että englanniksi. Koulutusvastuualueet huomioiden asianmukainen määrä pääaineita pitää olla suoritettavissa suomeksi ja opetus pitää järjestää pääosin suomeksi. Tekniikan ja taiteen aloilla voidaan käyttää suomen lisäksi ruotsin kieltä.
    • Jos monikielisessä ohjelmassa ei ole pääainerakennetta, täytyy ohjelman opinnoista pakolliset opinnot järjestää sekä pääosin suomeksi/ruotsiksi että englanniksi ja ohjelman vaihtoehtoisista opinnoista riittävä määrä pääosin suomeksi/ruotsiksi ja riittävä määrä englanniksi. Riittävä määrä tarkoittaa, että opiskelijalla on tosiasiassa mahdollisuus suorittaa ohjelman opinnot valintansa mukaan suomeksi/ruotsiksi tai englanniksi ja että hän saa valitsemallaan kielellä myös opetusta.
    • Käytännössä monikieliseen ohjelmaan usein sovelletaan sekä englanninkielisen, että suomen/ruotsinkielisen hakukohteen tuomia ohjeita. Tällöin yhteiset opinnot järjestetään sekä suomeksi, että englanniksi ja pääaineista/koulutusohjelmaopinnoista osa järjestetään suomeksi, osa englanniksi ja osa molemmilla kielillä. 

Alla aukeavassa taulukossa on kuvattu, miten opintojakson opetus- ja suorituskielet määrittyvät sen mukaan mihin opintokokonaisuuteen ja ohjelmaan opintojakso kuuluu.

Kysymyksiä ja vastauksia opetuksen suunnittelusta

Koulutusportfolio – Koulutusvastuu, tutkintokielet ja hakukohteen kielet    ohjaavat suunnittelua

Aalto-yliopistossa koulutusta järjestetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Aalto-yliopistolla on velvollisuus järjestää koulutusta tietyillä koulutusvastuualueilla. Näillä alueilla opiskelijoille on turvattava mahdollisuus suorittaa opintonsa pääosin suomeksi. Tekniikan ja taiteiden alalla Aallolla on velvollisuus järjestää opintoja ja suoritusmahdollisuuksia myös ruotsiksi. 

Aalto-yliopistolla on koulutusvastuita taiteen alalla, kauppatieteen alalla sekä useita koulutusvastuita tekniikan alalla. Korkeakoulut huolehtivat, että jokaisella koulutusvastuualueella toteutuu mahdollisuus opiskella kotimaisilla kielillä. Osana kielilinjausten toimeenpanoa, vuoden 2024 aikana, korkeakoulut tunnistavat, missä ohjelmissa opetus järjestetään kokonaisuudessaan kotimaisilla kielillä ja miten ohjelmissa tarjotaan mahdollisuuksia opiskella kotimaisilla kielillä. Korkeakouluissa asiasta vastaa opetuksesta vastaava varadekaani ja niiden koulutusohjelmien johtajat, joissa opetusta järjestetään kotimaisilla kielillä. 

Piirrosvideo, jolla havainnollistetaan kielilinjausta, mitä se tarkoittaa koulutusohjelmien osalta. Kynä liikkuu ja piirtää hahmoja ja kirjoittaa tekstiä.

Kielilinjausten soveltaminen koulutusportfoliossa

Koulutusvastuu, tutkintokielet ja hakukohteen kielet ohjaavat suunnittelua opetus- ja tutkintokielilinjauksen toimeenpanossa.

Ohjelmajohtajan käsikirja

Kysymyksiä ja vastauksia portfoliotyöstä

Käsitteet

Hakukohde: Koulutuksen toteutus, joka liittyy tiettyyn hakuun. Hakukohde voi Aalto-yliopistossa olla koulutusohjelma tai pääaine. 
Koulutusvastuu: Yliopistolle kansallisesti säädetty vastuu järjestää koulutusta tietyillä aloilla. Aalto-yliopistolla on koulutusvastuu taiteiden koulutusalalla, kauppatieteellisellä koulutusalalla sekä useilla aloilla tekniikan koulutusalalla. 
Opetuksen järjestämisen kieli: Kieli, joka on toteutuksen opetuskieli TAI jolla tarjotaan reaaliaikainen ja laadukas käännös opetuksesta ja jolla opiskelija voi antaa opintosuorituksensa ja jolla tuotetaan toteutuksen käytännön ohjeet.
Opetuskieli: Kieli, jolla kurssin tai opintokokonaisuuden opetus annetaan.
Opetuksen toteutus: Opintojakson järjestämiskerta, jolle opiskelija ilmoittautuu. Opintojaksolla voi olla useita erilaisia toteutuksia, kuten etä- ja lähiopetustoteutuksia tai eri kohderyhmille suunnattuja toteutuksia. 
Opetussuunnitelma: Vahvistettu kokonaiskuvaus koulutusohjelman osaamistavoitteista, opintokokonaisuuksien tavoitteista ja sisällöstä, kurssitarjonnasta ja opetuksen toteutuksesta tiettynä ajanjaksona. Opetussuunnitelmalla voidaan tarkoittaa myös jatkotutkintoon johtavan opintokokonaisuuden kokonaiskuvausta.
Opintojakso: Opetussuunnitelman mukainen opintojen järjestämisen yksikkö, joka voi koostua yhdestä tai useammasta opintosuorituksesta. Opintojaksosta käytetään myös käsitettä kurssi. 
Suorituskieli: Kieli, jolla opiskelija voi antaa opintosuorituksen. Opintosuoritus on opetussuunnitelman mukainen kirjallinen tai suullinen tentti, esitelmä taikka taiteellinen tai muu suoritus, joka arvostellaan erikseen.
Tutkintokieli: Yleismääritelmä kielelle, jolla tutkinnon voi suorittaa.
Täydentävä opetuskieli: Jos opetus järjestetään samalla toteutuksella useammalla kielellä, täydentävä opetuskieli on kieli, jolla tuotetaan esimerkiksi reaaliaikainen ja laadukas käännös opetuksesta tai jolla järjestetään rinnakkaisia harjoitusryhmiä tai muulla tavalla varmistetaan, että opiskelija saa tällä kielellä opintojakson osaamistavoitteiden täyttymisen kannalta keskeisen opetuksen ja mahdollisuuden oppia käsitteistö.

Aalto-yliopiston kielelliset linjaukset

Voit tutustua Aalto-yliopiston kielellisiin linjauksiin ja Opetus- ja tutkintokielilinjauksiin. Tämän sivun ohjeet perustuvat näihin linjauksiin. 

Aalto-yliopiston kielelliset linjaukset

Aalto-yliopiston kielelliset linjaukset ja periaatteet

Four people looking at the laptop. Image: Aalto University / Aleksi Poutanen

Opetus- ja tutkintokielilinjaukset

Opetus- ja tutkintokielilinjaukset (voimassa 1.1.2024 alkaen)

Student Guide illustration, applications, instructions and guidelines
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: