Tunnettuutta opiskelijoiden keskuudessa
Okmeticin viestintäpäällikkö Annukka Seppä korostaa puolijohdealan tärkeyttä tulevaisuudessa: ”Puolijohdealan on arvioitu kasvavan Suomessa ja globaalisti merkittävästi lähivuosien aikana. Ala työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 7 000 osaajaa ja määrän on arvioitu kasvavan 20 000:een vuoteen 2035 mennessä.”
Alan kasvu aiheuttaa myös haasteita, joihin tulee vastata: ”Osaajapula on suuri haaste tulevina vuosina. Tällä hetkellä myös puolijohdeala on heikosti tunnettu nuorten ja opiskelijoiden keskuudessa”, Seppä jatkaa.
Työvoimapulasta johtuen Semi-Summer -työpaikat tulevatkin hyvään saumaan. Kesätyö näyttää opiskelijoille konkreettisesti, millaisia työpaikkoja alalla olisi tarjolla. Seppä kommentoi alan houkuttelevuutta:
”Puolijohdealassa voisi houkutella opiskelijoita juuri tulevaisuuden runsaat työpaikat ja mielenkiintoiset työtehtävät. Puolijohdeala on myös merkittävässä roolissa monissa kaikille tutuissa arkipäivän ratkaisuissa, kuten kännykät, tietokoneet, autot ja kodinkoneet. Puolijohteita löytyy myös esim. terveysteknologian tai teollisuuden ratkaisuissa sekä vaikkapa kvantti- tai avaruusteknologiassa. Puolijohdealalla pääsee siis olemaan mukana tulevaisuuden kehityksessä ja monissa ratkaisuissa, jotka liittyvät turvallisuuteen, terveyteen, tehokkuuteen tai esimerkiksi vihreään siirtymään”, Seppä sanoo.
Myös Bosch Sensortecin Suomen toimintojen johtaja Tuomas Hollman löytää useita kiinnostavia teemoja puolijohdealan maailmasta: ”Alalla on erittäin mielenkiintoisia haasteita monilla eri tekniikan alueilla, kuten sähkötekniikka, fysiikka ja kemia, mutta myös kaupallisella puolella. Ala on kasvava ja erittäin kansainvälinen”, Hollman sanoo.
Hollman kehuu Semi-Summer-yhteistyötä onnistuneeksi: ”On hyvä, että opiskelijat pääsevät tutustumaan alaan töiden kautta jo aikaisessa vaiheessa. Aallon valitsemat kesätyöaiheet myös vaikuttivat yritysten näkökulmasta osuvilta ja mielenkiintoisilta.” Boschilla nähdään, että osa opiskelijoista voisi jatkaa esimerkiksi diplomityön parissa jo syksyllä.
Annukka Sepän mukaan kampanjassa mukana olleet opiskelijat kiinnostavat yritystä myös jatkossa esimerkiksi diplomitöihin ja harjoittelupaikkoihin liittyen. Seppä on tyytyväinen yhteistyöhön ja näkee siitä välitöntä hyötyä niin opiskelijoille kuin yrityksille:
”Semi-Summer -kesätyökampanja lisää alan tunnettuutta, erityisesti Aalto-yliopiston opiskelijoiden keskuudessa. Eri tutkimusryhmiin kesäksi valitut opiskelijat saavat toivottavasti hyvän ja mielenkiintoisen kokemuksen ja kiinnostuvat alasta ja kampanjassa mukana olevista yrityksistä. Semi-Summer -kesätyö on erittäin hyvä ponnahduslauta alalle ja avaa mahdollisuuksia esimerkiksi lopputyön tekemiseen ja harjoittelupaikkaan mukana olevissa yrityksissä.”
Lisätietoja: