Uutiset

Opiskelijat selvittivät sähköautojen latausmarkkinoita Helen Oy:lle

Yritys sai opiskelijoilta myös uusia liiketoimintamalli-ideoita ja analyysin koronan vaikutuksista toimialaan.
Sähköauton lataustolppa. Kuva: Helen Oy:n kuvapankki
Sähköauton lataustolppa. Kuva: Helen Oy:n kuvapankki

Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Niillä ajavia on voitu pitää todellisina edelläkävijöinä, mutta markkinoiden kehittyessä ja sähköautojen tarjonnan parantuessa sähköautojen suosion odotetaan kasvavan merkittävästi. Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi vuonna 2018, että vuonna 2030 Suomessa on noin 250 000 sähköautoa. Kasvavat sähköautomarkkinat luovat tarpeen älykkäille, helpoille ja turvallisille ratkaisuille niin julkisilla latauspaikoilla kuin kotilatauksissa.

Aalto-yliopiston opiskelijoiden räätälöity yritysprojekti antaa opiskelijoille mahdollisuuden työskennellä yritysten kanssa ja saada käytännön työkokemusta. Maisteriopiskelijat Sakari Huhtanen Kauppakorkeakoulusta ja Sähkötekniikan korkeakoulusta, Eveliina Leskinen Kauppakorkeakoulusta ja Svetlana Rybina Sähkötekniikan korkeakoulusta toteuttivat Helen Oy:lle projektin sähköajoneuvojen latausmarkkinoista. Projektin tavoitteena oli tutkia Suomen sähköautojen latausmarkkinoita, määrittää Helenin asema ja kilpailuedut sekä kehittää liiketoimintamalleja asiakashankintaprosessia varten. 

”Meillä on kaikilla eri pääaine, mikä oli selkeä etu, sillä projekti edellytti niin teknisten kuin liiketoiminnallisten näkökohtien ymmärtämistä. Sähköautojen latausmarkkinat ovat Suomessa kehittyvät, joten aiempaa dataa ja tietoa oli niukasti. Tästä huolimatta pystyimme tuottamaan Helenille arvokkaita tuloksia ja ratkaisuja. Koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi meillä oli tilaisuus tehdä mielenkiintoinen skenaarioanalyysi siitä, miten nämä olosuhteet vaikuttavat markkinoihin, ja saada hyvä käsitys markkinavoimista”, opiskelijat kertovat.

Sähköautojen latausmarkkinat erittäin tutuiksi opiskelijoille

Opiskelijatiimi koki projektiin osallistumisen erinomaisena mahdollisuutena oppia uutta ja päästä etsimään ja löytämään vastauksia todelliseen liiketoimintahaasteeseen.

Sakari Huhtanen kertoo, että vaikka hän on opiskellut energiateknologiaa, hän ei tiennyt sähköajoneuvojen latausmarkkinoista muuta kuin perusteet.

”Olen melko varma, että se oli hyvä asia, koska pystyin näin aloittamaan työskentelyn ja ideoinnin täysin avoimella mielellä, ilman ajatteluani rajoittavia ennakkoasenteita. Projektin kiinnostavin osa oli erilaisten arvioiden tekeminen asiakkaalle COVID-19-tilanteen vaikutuksista kyseisiin markkinoihin. Lyhyesti sanottuna vaikutus on kauhea. Mutta todennäköisesti markkinat palaavat entiselleen melko nopeasti.”

”Projektin alussa minulla ei ollut aiempaa tietoa sähköautoista tai latauksesta, mutta nyt projektin jälkeen koen olevani asiassa jonkinlainen asiantuntija. Palkitsevinta projektissa oli, että pystyimme luomaan asiakkaalle jotain arvokasta ja auttamaan asiakkaan liiketoimintaa kehittymään”, kertoo Eveliina Leskinen.

Svetlana Rybina toivoo tulevaisuudessa työllistyvänsä sähköautojen latausmarkkinoille ja kertoo nyt näkevänsä alalla enemmän mahdollisuuksia ja ongelmia kuin vain sähköverkon paineet ja laturien puutteen.

”Minulle mieluisin osa projektia oli keskustelut ihmisten kanssa, jotka ovat työskennelleet akkuautojen parissa jo vuosia ja näkevät koko tilanteen ammattilaisten näkökulmasta.”

Helenin markkinointipäällikön Tanja Kaasisen mukaan projekti saatiin päätökseen hyvin tuloksin ja opiskelijoiden havainnot auttavat Heleniä kehittämään sähköautojen lataustarjontaansa edelleen. Opiskelijat ideoivat liiketoimintamalleja, jotka tukevat Helenin vaikuttavuutta markkinoilla ja parantavat yrityksen asiakashankintaprosessia. Markkinointi- ja viestintäjohtaja Sohvi Salmelinin mukaan erityisesti kilpailija- ja koronavaikutusanalyysit auttavat yritystä kehittämään tarjontaansa. Helen tutkii tarkemmin datavetoista sähkölataustarjonnan mallia, jota opiskelijat suosittelivat ja jota varten he loivat kehyksen.

Projektin akateemisena ohjaajana toimi työelämäprofessori Jouni Juntunen, joka oli iloinen nähdessään, miten opiskelijat sopeutuivat dynaamiseen ympäristöön.

”Meillä oli vain projektin käynnistyskokous asiakkaan tiloissa. Siitä lähtien kaikki oli digitaalista ilman fyysisiä tapaamisia. Työn tekemisen tapa muuttui, mutta lisäksi COVID-19-tilanne muutti tutkimuksen painopistettä. Tiimi kuitenkin pystyi hienosti ottamaan työssään uuden suunnan ja saavuttamaan erinomaisia tuloksia.”

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Read more
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.