Uutiset

Opiskelijatiimi pääsi kehittämään IKEA Oy:n työntekijöiden pysyvyyttä

“Halusimme saada aiempaa parempaa ymmärrystä siitä, miksi työntekijät lähtevät palveluksestamme.”
Opiskelijoiden yritysprojektin tiimi, IKEA Oy
Katriina ja Totti (etualalla) selvittivät, miksi työntekijät irtisanoutuvat IKEA Oy:n palveluksesta.

Aalto-yliopiston uuden People Management and Organizational Development -maisteriohjelman opiskelijat Totti Ikäheimonen ja Katriina Korhonen pääsivät tekemään kvalitatiivista tutkimusta Kauppakorkeakoulun räätälöidyssä opiskelijoiden yritysprojektissa. Projektin tavoitteena oli tutkia keinoja työntekijöiden pysyvyyden parantamiseksi Logistiikan sekä IKEA FOODin osastoissa ympäri IKEA Oy Suomea.

Asiakkaan tilauksesta projektitiimi toteutti 12 teemahaastattelua, joissa haastateltiin viimeisen kolmen kuukauden aikana IKEA Oy:n eri tavarataloista pois lähteneitä työntekijöitä. Haastattelujen tueksi opiskelijat tekivät kattavan kirjallisuuskatsauksen sekä alustavan selvityksen, jossa he analysoivat IKEA Oy:ltä saamaansa lähtökyselydataa. Lopuksi he esittelivät käsittelemänsä datan päätösseminaarissa IKEA Oy:n johtoryhmälle ja laativat kirjallisen selonteon tutkimuksen etenemisestä ja lopputuloksista. 

Neljä kehittämisaluetta

Keskeiset löydökset keskittyivät neljän osa-alueen kehittämiseen IKEA Oy:n työsuhdekokemuksen parantamiseksi. Nämä osa-alueet ovat perehdytyksen parantaminen, työvoiman rakenteen kehittäminen, monimuotoisten taustojen hyödyntäminen erilaisilla urapoluilla ja työntekijöiden osallistaminen päätöksentekoon sekä johtamiseen. Haastatteluissa korostuivat myös erilaisten ihmisten taustat ja elämäntilanteet sekä työntekijöiden yksilölliset tarpeet, mikä vaatii työnantajalta entistä enemmän joustavuutta ja nykyistä palvelevampaa henkilöstöjohtamista.

Projektitiimiä ohjasi johtamisen laitoksen professori Marjo-Riitta Diehl. Hänen mukaansa projekti käynnistyi suotuisissa merkeissä, koska tehtävänanto oli IKEA Oy:ssä mietitty huolella ja opiskelijat saivat jo heti ensimmäisessä palaverissa hyvin materiaalia ja tukea työhönsä. ”Aihe oli mielenkiintoinen, haasteellinen ja todella ajankohtainen monelle suomalaiselle yritykselle – saimme siitä kaikki paljon irti. Oli myös ilo nähdä, miten huolella yritys paneutui projektiin löydöksiin ja suosituksiin. Opiskelijoiden työllä tulee selkeästi olemaan vaikuttavuutta, ja sehän meille on projektista paras palkinto!” 

Tärkeää tietoa työntekijäkokemuksen parantamiseksi

Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä IKEA Oy:n työntekijöille ja millaisia tarpeita eri työntekijäryhmillä on, ja mitä he työnantajaltaan toivovat. Työntekijäkokemus koostuu paitsi työntekijän kokemuksesta omasta työstään, myös yksilöllisestä kokemuksesta yrityksen kulttuurista, toimintatavoista ja käytänteistä sekä asiakkaiden ja organisaation välisistä suhteista.

”Projekti oli IKEA Oy:lle erittäin tärkeä, sillä haluamme ymmärtää työntekijäkokemusta entistä paremmin erityisesti työsuhteen päättymisen syiden osalta. Halusimme saada tietoa siitä, miksi työntekijät lähtevät palveluksestamme. Sen ymmärtäminen, mitä olisimme voineet tehdä toisin estääksemme lähdön, auttaa meitä jatkuvassa kehitystyössämme. Tutkimus antoi meille yksityiskohtaisen näkemyksen syistä ja selkeitä kehitysehdotuksia”, kertoo työsuhdepäällikkö Micaela Frigren.

“Katriina ja Totti saivat haastatteluiden avulla kiinni IKEA Oy:n työntekijöiden mielenmaisemasta ja he tuottivat selkeän ja sujuvan raportin työntekijöidemme tarpeista sekä suosituksista tulevaisuuden kehitysaskeliksi. Yhteistyömme oli jouhevaa ja lopputuloksen käytännönläheisyys yllätti positiivisesti. Tutkimustuloksia hyödynnetään IKEA Oy:n työnantajamielikuvan rakentamisessa sekä rekrytointikäytäntöjen ja johtamisen kehittämisessä. Tavoitteenamme on pienentää henkilöstövaihtuvuutta ja pitää osaavat työntekijät palveluksessamme.”

Opiskelijoiden näkökulmasta projekti oli myös hyvin antoisa. Projekti tarjosi käytännönläheistä kokemusta konsultoinnista ja siinä pääsi hyödyntämään kursseilla opittuja asioita. ”Olin vaikuttunut siitä, miten hienosti Katriina ja Totti pystyivät käyttämään ja soveltamaan varsin vaativaakin teoriaa käytännön ongelmien ratkaisemiseen sekä kommunikoimaan ajatuksensa selkeästi konsulttimaisessa esityksessä”, sanoo Marjo-Riitta Diehl.  

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Lue lisää
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.