Tohtoriopiskelijoilta edellytetään termipankkityötä esitarkastusvaiheessa

Aalto-yliopisto on luomassa käytäntöjä väitöskirjojen uuden termistön lisäämiseksi Tieteen termipankkiin. Esitarkastusvaiheessa olevien tohtoriopiskelijoiden edellytetään lisäävän väitöskirjansa keskeiset termit termipankkiin syksystä 2024 alkaen.

Tohtoriopiskelijoille järjestetään termipankki-työpaja 3. lokakuuta 2024.
Tieteen termipankin logo

Tutkimuksen keskeisen terminologian määrittely on osa väitöskirjatyötä. Termipankkityössä varmistetaan ensin, että väitöstutkimuksen keskeiset termit ovat termipankissa ajan tasalla. Toiseksi tohtoriopiskelija tarvittaessa päivittää ja täydentää termipankin tietoja sekä lisää väitöskirjansa kyseisten termien viitteeksi termipankkiin.

Väitöskirjan lisääminen termipankin viitteeksi antaa näkyvyyttä tutkimuksen tuloksille, sillä termipankilla on yli 6 miljoonaa käyttäjää. Väitöskirjan terminologian työstäminen kansallisilla kielillä on kansainvälisille tohtoriopiskelijoille tapa osoittaa ammattitaitoaan kansallisilla kielillä, mikä voi myös tukea työnhakua valmistumisen jälkeen.

Terminologiatyön käytäntöjen valmistelu pohjautuu apulaisoikeuskanslerin Aalto-yliopistolle esittämästä vaatimuksesta kehittää toimintaa kansalliskielillä. Termipankin tavoitteena on helpottaa ajantasaisten tieteellisten termien löytämistä tieteellisessä tutkimuksessa käytettäväksi kansallisilla kielillä. Termipankki tukee avoimuutta, monitieteisyyttä ja tieteidenvälisyyttä, helpottaa monikielisyyttä tarjoamalla termejä eri kielillä ja kehittää suomen kieltä tieteen kielenä.

Tohtoriopiskelijoiden, joiden esitarkastus on alkamassa, voivat jo varata kalenteristaan 3.10.2024 klo 10:00-12:00. Tilaisuudessa kerrotaan, mitä apua terminologiatyöhön on tarjolla ja mitä avainsanojen määritelmiltä vaaditaan ennen kuin ne voidaan lisätä termipankkiin.

The logo of the Helsinki Term Bank for the Arts and Sciences

The Helsinki Term Bank for the Arts and Sciences (ulkoinen linkki)

The Term Bank is a multidisciplinary project which aims to gather a permanent terminological database for all fields of research in Finland.

The logo of the Helsinki Term Bank for the Arts and Sciences

Term Bank workshop for doctoral students in pre-examination phase

Find out what help is offered for the compulsory terminology work and what is required from the definitions of the key words before they can be added to the Term Bank.

Drawing of a stack of books, with notes between the pages of the books.

Väitöskirja Aalto-yliopistossa

Ohjeita, työkaluja ja tietoa väitöskirjoista Aalto-yliopistossa

Tohtorinkoulutus
Unfocused photo of a laptop with hands over it and backlight shining from a window in the background

Tutkijantaidot tohtoriopiskelijoille

Kehitä taitojasi liittyen datanhallintaan, tutkimusetiikkaan, immateriaalioikeuksiin, tutkimustulosten levittämiseen ja moneen muuhun tutkijantaitoon!

Tohtorinkoulutus

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
voikukkia nurmikolla
Opinnot Julkaistu:

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025 on päivitetty väylän ohjesivuille (aalto.fi).