Aallon kestävän kehityksen sivuaineprosessi alkoi kaikkien kuuden koulun edustajista koostuvan ryhmän yhteistyönä. Tavoitteiden, keskeisten aiheiden ja kurssien luonnostelun alkuvaiheen jälkeen alkuperäinen tiimi jatkaa toimintaansa - matkan varrella mukaan on liittynyt useita sitoutuneita opettajia. Pedagogiikan, kestävän kehityksen, tiimityön, yrittäjyyden ja radikaalin luovuuden asiantuntijoista koostuva Aalto Co-Educator -tiimi tukee sivuaineen kehittämisprosessia ja antaa arvokasta palautetta jatkuvaa kehittämistä varten.
Hanketta aloittaessaan tiimi oli nopeasti yhtä mieltä siitä, että kestävän kehityksen haasteiden monimutkaisuus edellyttää monialaista lähestymistapaa. Vaikka hankkeen tarkoituksena oli alun perin luoda "kestävän kehityksen sivuaine", sen kehittyminen koko yliopiston laajuiseksi sivuaineeksi oli tarkoituksellista, sillä se tarjoaa sekä opettajille että opiskelijoille mahdollisuuden monialaiseen yhteistyöhön. On tunnustettu, että tutkinnon suorittaneet tekevät vaikutusvaltaisia ja usein haastavia päätöksiä uransa alkuvaiheessa. Jotta nämä päätökset olisivat tietoon perustuvia ja kestävän kehityksen mukaisia, sivuaineessa on valmisteltava heitä laajalla aihepiirillä.
Camilla Vornanen-Winqvist Insinööritieteiden korkeakoulusta johtaa sivuaineen kehittämishanketta. Vaikka hän ei pidä itseään kestävän kehityksen asiantuntijana, hänen tavoitteenaan on kollegoidensa avulla antaa opiskelijoille alakohtaista kestävän kehityksen osaamista. Hän toteaa: "Kestävä kehitys sopii luontevasti rakennustekniikkaan, mutta olen myös nauttinut siitä, että olen päässyt tavanomaisen aihealueeni ulkopuolelle ja voinut tarkastella kestävää kehitystä muiden alojen näkökulmasta." Hän kertoo, että "kestävä kehitys sopii luontevasti rakennustekniikkaan".
Vornanen-Winqvistin mukaan palkitsevaa on johtaa tiimiä, joka koostuu omistautuneista "kanta-asiakkaista", jotka käyttävät vapaaehtoisesti aikaansa ja ainutlaatuista ajattelutapaansa sivuaineen kehittämiseen. Hän selittää: "Tehtäväni on ollut viedä prosessia eteenpäin kuuntelemalla tarkkaan ja muuttamalla vankat keskustelut käytännön tuloksiksi.
Kun häneltä kysytään hänen näkemyksiään ristikkäisestä kehittämisestä, hän vastaa: "Vahvuuksia ja heikkouksia voidaan kompensoida, kun tehdään yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Kun tuntee olevansa yksin opettamisessa, saattaa olla kiusaus pyytää ulkopuolisia puhujia täydentämään opetustaan, mutta on tärkeää hyödyntää myös yliopiston sisäistä potentiaalia.