Virtuaali-installaatio "The State of Darkness" tutkii läsnäolon kokemusta

"The State of Darkness" virtuaali-installaatio saa ensi-iltansa International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssissa Dublinissa.
VR-installaatio "The State of Darkness"

"The State of Darkness" on biosensoriteknologiaa hyödyntävä virtuaali-installaatio jossa fyysinen henkilö (teoksen kokija) ja virtuaalinen hahmo Adam B kohtaavat virtuaalitodellisuuteen luodussa tilassa. Tämä fyysisen ja virtuaalisen kohtaaminen saa aikaan kaksi risteävää kerronnan tasoa; lisäksi fyysisen kokijan psykofysiologiset reaktiot muokkaavat teoksen sisältöä reaaliaikaisesti, ja tämä luo installaatioon vielä yhden kerronnallisen tason. Tämän lisäksi teoksessa on tutkittu kokijaan reagoivan performatiivisen virtuaalisen tilan luomista. Installaatio koetaan virtuaalilasien välityksellä.

"The State of Darkness" -teos on toteutettu Aalto-yliopiston Virtual Cinema Lab -tutkimusryhmän ja  Tallinnan yliopiston Enactive Virtuality Labin yhteistyönä. Tekijöinä on taiteilijoita ja tutkijoita Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen ja median laitoksilta sekä Tallinnan yliopistosta. Se on osa “Enactive Avatar” -tutkimusprojektia, jossa katsojan läsnäolon kokemusta ja sen ohjaamista tutkitaan katsojan emotionaalisiin reaktioihin reaaliaikaisesti reagoivalla virtuaalihahmolla.

Teos on valittu osaksi International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssin taidenäyttelyä Dublinissa, Irlannissa 5.–8. joulukuuta. Se tulee olemaan nähtävillä myös Virtual Cinema Labin XR Encounters -tapahtumissa kevään 2019 aikana.

Virtual Cinema Lab on Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen tutkimusryhmä, jonka fokuksessa on sisällöntuotanto uusille mediateknologioille.

Tekijät

Idea, konsepti ja ohjaus: Pia Tikka
Käsikirjoitus ja dramaturgia: Eeva R. Tikka
Enaktiivisen hahmon suunnittelu ja tekninen työnkulku: Victor Pardinho
Enaktiivinen lavastus: Tanja Bastamow
Äänimaailma: Can Uzer ja Iga Gerolin
Tekninen 3D-artisti: Maija Paavola
Symbioottinen luovuus: Ilkka Kosunen
Unreal Engine -konsultaatio: Paul Wagner ja Ats Kurvet

Teosksen toteuttamista ovat tukeneet:

Suomen Kulttuurirahasto / Huhtamäen rahasto
Virtual Cinema Lab, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
AVEK Digidemo - Oblomovies Oy
EU Mobilitas Pluss Top Researcher Grant (2017-2022)
Estonian Research Council
Digital Technology Institute Baltic Film, Media, Arts and Communication School (BFM)
Centre of Excellence in Media Innovation and Digital Culture (MEDIT), Tallinn University

Lisätietoa:

Virtual Cinema Lab

International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS)

XR Encounters

URL kopioitu

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.