Miten autimismikirjolla oleminen voi vaikuttaa opiskeluun?
Autismikirjoon liittyvät piirteet saattavat vaihdella suuresti henkilön, ympäristön ja tilanteen mukaan. Autismikirjon häiriöt eivät välttämättä tule ilmi opiskelijan käyttäytymisestä, ellei hän tuo asiaa itse ilmi.
Autismikirjon henkilöllä aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on poikkeavaa. Monilla autismikirjon henkilöillä esiintyy aistiyliherkkyyttä, jonka vuoksi meluisat ja kaikuvat tilat kuten ruokalat tai luentosalit voivat tuntua epämiellyttäviltä ja haitata keskittymistä. Aistien ylikuormitus voi aiheuttaa myös paniikkikohtauksia tai sulkeutumista omiin ajatuksiin. Myös oman toiminnan ohjaus ja keskittyminen voi olla haastavaa, jolloin esimerkiksi kynnys aloittaa ja lopettaa tehtäviä voi olla korkea. Opiskelija saattaa myös juuttua johonkin tehtävän kohtaan, jos tehtävän ohjeistuksissa on epäselvyyksiä tai ohjeet ovat ristiriitaisia.
Autismikirjon henkilöllä saattaa esiintyä erilaisia haasteita stressinsietokyvyssä. Esimerkiksi muutokset aikatauluissa tai epäselvyydet järjestelyissä, ennakoimattomuus ja uudet tilanteet voivat olla opiskelijalle erityisen kuormittavia. Autismikirjon henkilöillä korostuu usein tarve rutiineille ja säännöllisyydelle. Muutoksiin sopeutuminen voi olla haastavaa johtuen ajatusten ja toiminnan joustamattomuudesta. Joissain tilanteissa ajattelu saattaa näyttäytyä ulospäin kaavamaisena.
Usein voi esiintyä myös haasteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Kontaktin saamista voivat hankaloittaa kielelliseen tulkitsemiseen ja kommunikaatioon liittyvät vaikeudet. Tällaisia ovat esimerkiksi asioiden kirjaimellinen ymmärtäminen ja vaikeus tunnistaa ironiaa ja sarkasmia sekä sävyeroja keskustelussa. Lisäksi opiskelijalla saattaa olla vaikeuksia tunnistaa ja tulkita toisten eleitä, ilmeitä ja erilaisia kehon kielen välittämiä viestejä. Myös katsekontaktin luominen ja ylläpitäminen voi olla vaikeaa. Ryhmätilanteissa hankaluuksia saattaa aiheuttaa vaikeus tunnistaa tilanteen sosiaalisia sääntöjä sekä avata keskustelua ja ylläpitää sitä vastavuoroisesti. Opiskelijan käyttäytymisessä voi olla myös lieviä poikkeavuuksia esimerkiksi äänenkäytössä, puheilmaisussa tai kehonkielen käytössä.