Voitko kertoa konkreettisen tarinan hallitustyöhön liittyen?
Hallituksen rooli on ollut keskeinen muun muassa siinä, että olemme saaneet Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Kauppakorkeakoulun muuttamaan samalle kampukselle. Varsinkin Kauppakorkeakoulun saaminen Otaniemeen oli aika kova vääntö. Muutto Töölöstä Otaniemeen ei tuntunut Aallon alkuvaiheessa houkuttelevalta vaihtoehtolta juuri kenenkään kauppislaisen mielestä, ja tuon aikainen dekaanimme Ingmar Björkman joutui tekemään valtavan työn opiskelijoiden ja varsinkin opettajakunnan pään kääntämiseksi.
Hallituksen siunaaman päätöksen toteuttaminen vaiheittain osoittautui oikeaksi. Kun ensimmäisessä ryhmässä siirtyneet kandiopiskelijat viihtyivät hyvin Otaniemessä, sana lähti kiertämään, ja sen jälkeen oli helpompi saada mukaan myös loppujoukot. En usko, että kukaan Töölöön enää kaipaa.
Mitä erityistä painotat hallituksen puheenjohtajana?
Olen yrittänyt kiinnittää huomiota kognitiiviseen diversiteettiin, joka viittaa ei vain erilaisiin, vaan ennen kaikkea eri lailla ajatteleviin ihmisiin. Meillä on hallituksessa eri kansallisuuksia ja persoonallisuuksia, mikä mahdollistaa rikkaan ja monipuolisen keskustelun.
Meillä on hallituksessa myös kivaa. Kun agendat ja asiat ovat hyvin valmisteltuja, voimme hallituksessa keskittyä keskeisimpiin kysymyksiin riittävän syvällisesti. Olemme ainakin tähän asti onnistuneet aina löytämään yksimielisyyden niin, ettei mistään asiasta ole täytynyt äänestää.
On myös äärimmäisen tärkeää, että hallituksella, rehtorilla ja akateemisten asiain komitealla (AAK) on selkeät, toisiaan täydentävät roolit, ja kaikilla on luottamus toisiinsa. Haluamme myös käydä aitoa dialogia muidenkin keskeisten sidosryhmien, kuten henkilöstöryhmien ja ylioppilaskunnan edustajien, kanssa.
Mitä haluaisit edelleen kehittää Aallossa?
Kansainvälisyys, monialaisuus ja yritysyhteistyö ovat leimaa-antavia Aallolle, ja niissä on vielä paljonkin parantamisen varaa. Kansainvälinen kilpailu lisääntyy koko ajan. Lisäksi geopoliittinen tilanne vaikuttaa entistä enemmän siihen, kenen kanssa tehdään ja ei tehdä yhteistyötä ja millä perusteilla. Emme voi myöskään laskea jatkuvasti kasvavan julkisen rahoituksen varaan, koska turvallisuuspolitiikka ja terveydenhuolto syövät yhä suuremman osan tarjolla olevasta julkisesta rahoituspotista. Meidän tulee kasvattaa yksityisen rahoituksen osuutta taloudessamme.