Etsinnöissä törmättiin vaikeuksiin ennen kuin ne ehtivät alkaakaan. Retkikunta joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen Kuningas Yrjön saarelle, koska yhdessä etsinnöistä käytettävistä sukellusveneistä löydettiin vaurio. Korjaamiseen tarvittaisiin varaosia, jotka tuotaisiin Chilestä saarella sijaitsevalle tutkimusasemalle.
Varaosien toimitus ei kuitenkaan onnistunut huonojen lento-olosuhteiden vuoksi eikä aikataulussa ollut enää varaa odottamiselle. Matkaa jatkettiin yhden kauko-ohjattavan sukellusveneen voimin.
Uppoamispaikalle päästäkseen Agulhas II joutui murtamaan paljon jäätä. Aiemmilla etapeilla retkikunta pyrki välttämään jäätä purjehtiakseen nopeammin, mutta nyt se ei ollut enää mahdollista. Retkikunnan matkanteko hidastui, mutta Lu löysi hopeareunuksen – mitä enemmän jäätä murrettiin, sitä enemmän dataa tutkijat saisivat.
"Kun ensimmäistä kertaa pääsimme pitkälle Weddellinmerelle, yllätyin alueella olevien eläinten määrästä. Olin odottanut jonkinlaista valkoista erämaata, mutta siellähän olikin paljon hylkeitä. Joskus jopa satoja hylkeitä makoilemassa jäiden päällä", Lu muistelee.
Jääolosuhteet olivat uppoamispaikalle saavuttua vaikeat, mutta se ei ollut retkikunnan suurin huoli: yhteys Endurancen hylkyä etsimään lähetettyyn itseohjautuvaan sukellusveneeseen katkesi.
Kun olosuhteet pahenivat entisestään, Agulhas II:n juuttuminen jäihin nousi todelliseksi vaaraksi ja etsinnät täytyi lopettaa. Vaikka sukellusvene olisikin löytänyt hylyn, viesti siitä ei tavoittanut retkikuntaa.