Tohtorinkoulutus

Siirtyminen uuteen 30 opintopisteen tutkintorakenteeseen (tohtoriopinnot)

Tohtorin tutkintoon vaadittavien opintopisteiden määrä vähenee 40 opintopisteestä 30 opintopisteeseen. Muutos koskee tekniikan korkeakouluja (CHEM, ELEC, ENG ja SCI) ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua. Kauppakorkeakoulussa tohtorintutkintoon vaaditaan edelleen 60 opintopistettä.

Tohtoriopiskelijat, jotka ovat aloittaneet opintonsa ennen 1.8.2024, voivat siirtyä uuteen tutkintorakenteeseen ja opetussuunnitelmaan syksystä 2024 alkaen. He voivat myös valmistua vanhalla tutkintorakenteella ja laajuudella 31.12.2027 asti (tai ilman aikarajaa, jos he ovat suorittaneet kaikki vaaditut opintopisteet ennen 1.8.2024).

Aalto-yliopiston akateemisten asiain komitea päätti 11.6.2024 vähentää tohtorin tutkintoon vaadittavien opintopisteiden määrää 40 opintopisteestä 30 opintopisteeseen.

Jos päätät siirtyä uuteen 30 opintopisteen tutkintorakenteeseen, ota huomioon seuraavat seikat:

Pakolliset kurssit

Sinun on suoritettava uuden opetussuunnitelman mukaiset pakolliset kurssit. Päivitetyt opetussuunnitelmat 2024-2026 julkaistaan tohtoriohjelmien sivuilla Opiskelijan oppaassa mahdollisimman pian.

Tohtoriopintojen opetussuunnitelmatKurssi LC-L1000 Research Ethics for Doctoral Students on pakollinen kaikille tohtoriopiskelijoille uudessa 30 op rakenteessa. Kurssin voi korvata aiemman kurssin, LC-L1010 Research Ethics for Doctoral Students suorituksella. Ohjeet kurssin korvaamiseen Sisun opintopisteytetyssä suunnitelmassa.

Tutkimusala

Saatat joutua vaihtamaan tutkimusalaa, jos siirryt 30 opintopisteen rakenteeseen. Vanhemmat tutkimusalat eivät välttämättä ole käytettävissä uudessa rakenteessa (tämä koskee korkeakouluja CHEM, ELEC, ENG ja SCI). Tässä tapauksessa hae tutkimusalan vaihtoa sekä siirtoa.

Nykyisen tutkimusalasi näet Sisussa kohdassa "MyProfile". 30 opintopisteen rakenteeseen käytettävissä olevat tutkimusalat voit tarkistaa vastuuprofessorien ja tutkimusalojen luettelosta, ja löydät ne myös Sisun opintopisteytetystä suunnitelmasta kohdasta "Tutkimusalan opinnot", kun aloitat 30 opintopisteen version laatimisen (valitse opetussuunnitelmakaudeksi 2024-2025, joka on käytettävissä viimeistään elokuun 2024 aikana, ENGissä syyskuun 2024 aikana).

Jos sinulla on kysyttävää tutkimusalan vaihtamisesta, ota yhteyttä tohtoriohjelmasi tohtorinkoulutuspalveluihin.

Miten haet siirtoa?

(päivitetty 23.8.2024)

1. Laadi uusi opintopisteytetty suunnitelma 30 opintopisteen tutkintorakenteen mukaisesti
    A) Sisussa: Luo uusi opintosuunnitelma. Valitse "Kaikki koulutukset" ja hae tohtoriohjelmasi 30 op versio. Valitse opetussuunnitelmakaudeksi 2024-2025 (ks. myös Sisu-ohjeet tohtoriopiskelijoille) TAI
    B) PDF-lomake: Joissain tapauksissa et välttämättä pysty lisäämään Sisussa uudelle suunnitelmallesi kaikkia suorittamiasi kursseja ennen kuin sinut on siirretty uuteen rakenteeseen. Tässä tapauksessa käytä tätä PDF-lomaketta hakemukseesi. Muista tehdä uusi suunnitelma myös Sisussa sen jälkeen kun tohtoriohjelmasi on vahvistanut siirtosi.

Katso edellä lisätietoja oikean tutkimusalan valinnasta kohtaan Tutkimusalan opinnot. Huomaa, että sinun on mahdollisesti valmisteltava myös hakemus tutkimusalan vaihtamiseksi. Tässä tapauksessa laadi suunnitelmasi Sisussa uuden tutkimusalasi mukaiseksi.
  2. Pyydä vastuuprofessoriasi vahvistamaan opintopisteytetty suunnitelmasi (ruutukaappaus tai PDF Sisusta) ja jos tarpeen, tutkimusalanvaihtohakemuksesi (vahvistus sähköpostitse on riittävä).
  3. Lähetä vahvistettu opintopisteytetty suunnitelmasi (ja mahdollinen tutkimusalavaihtohakemus) sähköpostitse tohtoriohjelmasi tohtorinkoulutuspalveluihin siirtymisen hyväksymistä varten. Liitä vastuuprofessorisi viestin vastaanottajiin. Jos olet lähellä esitarkastusvaihetta, mainitse tätä viestissäsi. Saat tiedon päätöksestä sähköpostitse ja tohtorinkoulutuspalvelut tekee opinto-oikeuteesi tarvittavat muutokset Sisussa.
  4. Noudata lisäksi normaalia tohtoriopiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (THOPS) vahvistusprosessia (CHEMin opiskelijat noudattavat tässä arviointiryhmänsä aikataulua).

Jos sinulla on kysyttävää 30 opintopisteen tutkintorakenteeseen siirtymisestä, ota yhteyttä tohtoriohjelmasi tohtorikoulutuspalveluihin.

Photo of a library hallway with bookselves full of books

Tohtorinkoulutuksen kurssit ja opetussuunnitelmat

Löydä kurssitarjonta ja tietoa henkilökohtaisista suorituksista sekä opintojen hyväksilukemisesta.

Tohtorinkoulutus
Photo of yellow strings wrung infront of a glass wall

Tohtoriopiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma (THOPS)

Tohtoriopiskelijat suunnittelevat tutkimustaan ja opintojaan THOPSin viidessä osassa.

TechPromootio2014_hattu

Tohtorinkoulutuspalvelut

Tohtorinkoulutuspalvelut auttavat tohtoriopiskelijoita, vastuuprofessoreita, ohjaajia ja tohtoriohjelmien johtajia tohtorinkoulutukseen liittyvissä asioissa.

Palvelut

Tohtorisivujen hakemisto

Tohtorinkoulutukseen liittyvien aalto.fi-sivujen hakemisto

Tutustu sivuihimme