Millaista oli olla töissä TKK:lla?
TKK oli näköalapaikka maailmalle. Se oli paikka tiedolle. 90-lukua leimasi etenkin muutos. Tämä näkyi esimerkiksi teknologian muutoskehityksessä. 1990-luvulla tekniikka vaihtui konsanaan, kunnes internet tuli. Muistan, että TKK:lla oli valtaisa innostus siitä. Meillä oli aina sellainen henki, että kaikkea kokeillaan.
Merkittävää on, että internetin tulon aikaan Suomessa syntyi myös ”Suomi tietoyhteiskunnaksi ohjelma”. Suomessa oli periaate, että kaikki saavat tulla kirjastoon. Meillä oli ainutlaatuinen tietokantakokonaisuus, josta päästiin esimerkiksi Amerikan tiedemaailman tutkittuun tietoon käsiksi. Tietokantakokonaisuus tarjosi lyhyet viitetiedot ja abstraktin tehdystä tutkimuksesta, mikä sitten tulostettiin ja tutkijat kävivät ne kirjastossa läpi. Tutkimusartikkeli hankittiin kaukopalvelun kautta faksilla tutkijalle. Näin tiedettiin aikoinaan hyvinkin tarkkaan, missä maailma menee.
Tietokantakokonaisuuksista tehtyjä pyyntöjä kutsuttiin silloin ”online-hauiksi”. Online-haut esimerkiksi Amerikkaan olivat silloin kaikki maksullisia. Näitä hakuja piti siksi valmistella ajan kanssa. Kehitettiin eräänlaisia hakustrategioita. Yleensä tutkijan tuli myös itse olla paikan päällä. Siten hän pystyi välittömästi kertomaan, lähteekö haku ihan väärään suuntaan.
Tämä kesti 90-luvun puoliväliin asti, kunnes maailmaan tuli tarjolle elektronisia lehtiä. Se oli kirjastolle iso muutos, koska aiemmin materiaali on ostettu omaksi. Haasteellista oli, kuinka viestitään muutoksesta käyttäjille ja miten otamme kantaa muutokseen, koska halusimme että kirjasto pysyy kaikille avoimena tilana. Kyse oli isosta askeleesta. Kun muutoksen nopeus kiihtyy, suurin haaste on löytää ne keinot, miten pysytään mukana. Onko edes aikaa huokaista?
Tietopalvelut palvelivat opiskelijoita tarjoamalla opiskelijoille suunnattuja tiedonhakukursseja aina 1970-luvulta lähtien. Pyrimme siihen, että opiskelijalla on parhaimmat valmiudet hakea tietoa. Muistan, kun 90-luvulla Suomen ensimmäisiä kirjastojen www-sivuja oli meillä tekemässä ”Kesäteekkari”-harjoittelija, kotisivuja pystyi selaamaan yleisötiloissa graafiselta päätteeltä.
Voitko kertoa meille tarinoita työstäsi tietopalveluiden parissa? Oliko niin, että suojelupoliisista tultiin tarkkailemaan kirjaston toimintaa?
Kyllä näin tosiaan kävi. ”Suomi tietoyhteiskunnaksi” -ohjelman aikaan meillä oli yleisissä tiloissa näyttöpäätteet, mistä pääsi selailemaan verkkoon siirtyneitä lehtiä. Oli tärkeää, että kaikilla oli mahdollisuus tietoon. Kaikilla oli vapaus lukea mitä haluaa ja hakea tietoa verkosta. Emme kyselleet myöskään mistä kirjaston asiakaskunta tulee, jos se poikkesi opiskelijavaltaisesta asiakaskunnasta.
Eräänä päivänä silmään pisti tarkkailevat trenssitakkiset hahmot kirjaston hyllyjen välistä. Hahmot kävivät meiltä kysymässä mitä jotkut asiakkaat hakevat verkosta ja voiko tiedonhakuja jäljittää, millä sivuilla on milloinkin käyty. Selvästi he olivat jonkun ihmisen perässä ja halusivat tietää mitä tietoa hän oli hakemassa.
Huomionarvoista silloin oli, että kirjasto tarjosi teknologiallaan ainutlaatuisen väylän tutkimaan tietoa. Koska kirjastomme seuraa demokraattisia arvoja, kuten tiedonvapautta ja yksityisyydensuojaa, emme voineet luovuttaa kysyttyjä tietoja. Selailutietoja ei ollut silloin edes mahdollista hakea esiin takautuvasti.
Rehtori Hyypän aikaan 90-luvun alussa Reuters lahjoitti kirjastoon Reuters -nimisen uutispäätteen. Sen avulla pääsi tarkastelemaan arvopapereita ja pörssikursseja ihan reaaliajassa. Kirjastoon ilmestyi sen myötä aivan uudentyyppistä asiakaskuntaa, vähän pörssiorientoituneempaa. Muistan, kun piti asettaa yleisötiloissa sijaitsevalle koneelle tunnin käyttöraja, jotta ruuhkista selvittäisiin.
Voitko kertoa roolistasi kirjaston kehitystyössä?
Ennen Aaltoa kirjasto oli erillislaitos. 1990-luvun puolella siirryin tietopalveluyksikön toimistopäälliköksi. Olin enemmän mukana hallinnollisissa tehtävissä ja sain näkymää siitä, kuinka kirjastoa johdetaan ja miten se sijoittuu koko yliopiston kontekstiin. Olimme tasainen kollegiaalinen organisaatio, joten olin myös yksi tietoasiantuntijoista. Insinööriluonteinen kun olen, halusin tietää ihan käytännössä, miten kaikki toimii. Siten pysyin myös yksikköni asioista kärryillä.
Olin mukana myös elektronisen aineiston siirtymässä 2000-luvun alkupuolella. Silloin syntyi kansallinen elektroninen kirjasto FinELib, mikä toimii tänäkin päivänä. Sen ansiosta kirjastot sopivat keskitetysti lisenssejä konsortiomallin mukaan. Olin myös mukana monessa kansallisessa työryhmässä, missä keskusteltiin tietopalveluiden kehittämisestä. Olin muutoksen näköalapaikalla.