Oasis of Radical Wellbeing

Miten psykologinen turvallisuus luo perustaa oppimiselle, innovatiivisuudelle ja luovuudelle?

Turvallisuudesta ja erityisesti turvallisuuden tunteesta puhuttaessa psykologinen turvallisuus on noussut tärkeäksi tekijäksi korkeakouluissa. Aiheen keskeisin tutkija professori Amy Edmondson on tarkastellut psykologista turvallisuutta erityisesti työpaikoilla, mutta se sopii myös oppilaitoksiin ja korkeakouluihin. Käsite viittaa tunteisiin luottamuksesta ja yhteenkuuluvuudesta, sekä halusta oppia ja tuoda oma panos yhteisöön.
Psykologinen turvallisuus sinisiä vuoria valkoinen teksti
Miten psykologinen turvallisuus luo perustaa oppimiselle, innovatiivisuudella ja luovuudelle?

Psykologista turvallisuutta voidaan lähestyä ainakin kolmen eri tason kautta: organisaatiotasoinen psykososiaalinen turvallisuusilmapiiri, lähityöyhteisön psykologinen turvallisuus ja yksilön psykologinen turvallisuus. Psykologinen turvallisuus tai turvattomuus koetaan ryhmässä ja yhdessä muiden kanssa, mutta loppupelissä tunne turvasta on yksilöllinen kokemus. Turvan tunteen muodostumiseen vaikuttaa oma aiempi kokemus, asema ja identiteetti. Ihmiset tuovat kohtaamisiin toisten kanssa aina koko kokemusmaailmansa, millä on vaikutusta siihen, minkälainen turvan kokemus syntyy. 

Miten psykologinen turvallisuus tukee oppimista?

Tutkimuksissa psykologisen turvallisuuden vaikutusta on tarkasteltu mm. suoriutumisen, oppimisen, työhyvinvoinnin ja johtamiskäytänteiden näkökulmista. Tulokset viittaavat siihen, että psykologinen turvallisuus tukee onnistumisia erityisesti vaativassa ja luovassa tietotyössä monimutkaistuneessa maailmassa. Sen on havaittu vahvistavan luovuutta, oma-aloitteisuutta ja oppimista, sekä parantavan tiimien suoriutumista. Myös työn imu voi kasvaa.

Itä-Suomen yliopistossa tehdyssä pro-gradussa havaittiin, että psykologisella turvallisuudella on myönteinen vaikutus opintoihin sitoutumiseen ja parempiin oppimiskäytänteisiin. Suuret oppimisryhmät ja etätyöskentely horjuttavat psykologista turvallisuutta, kun taas ryhmätyöt ja keskustelut osoittautuivat turvallisiksi opetustavoiksi. Psykologisen turvallisuuden on havaittu kasvattavan oppimiskokemuksen laatua ja McKinseyn raportin mukaan päätökset paranevat. Tampereen yliopiston julkaisussa nostetaan esille esimerkiksi rahoitusmallien ja ohjausmenetelmien vaikutukset johtamistavan valintaan ja siten psykologiseen turvallisuuteen. 

Oppimisessa tärkeää on mahdollisuus tehdä virheitä ja oppia niistä. Yhdessä oppimisen käytänteet ja rakentava keskustelukulttuuri mahdollistavat esimerkiksi kotitehtävien läpikäynnin turvallisesti. Kun voidaan turvallisesti jakaa tietoa, näkemyksiä, huolia ja ideoita voidaan myös luoda radikaalisti uutta. Edmondsonin mukaan psykologisen turvallisuuden ei tulisikaan olla päämäärä, vaan keino mahdollistaa muut päämäärät. 

Voiko olla liian turvallista?

Psykologista turvallisuutta on kritisoitu siitä, että sen tavoittelu voi estää tärkeiden asioiden nostamisen esiin ja tappaa keskustelun erityisesti kiistellyiden aiheiden osalta. Kritiikkiä aiheesta on nostettu esiin mm. KulttuuricocktailissaHelsingin yliopistossa ja Living arts -kollektiivissa. 

Edmondson korostaa, ettei psykologisesti turvallinen ympäristö tarkoita sitä, että oltaisiin pakotetusti kohteliaita. Kyseessä ei siis ole tila, jossa epämukavuuden aiheuttamista vältellään, jottei psykologinen turvallisuus vaurioituisi. Kyse on tilasta, jossa voi rohkeasti olla avoimesti oma itsensä ja ilmaista myös eriäviä näkemyksiä, myös niistä hankalista aiheista. Tutkimuksissa viitataan myös ’puheeksiottamiseen’ (engl. voice). Tärkeää on muiden kunnioitus ja arvostus, sekä toisen kokemuksen hyväksyminen, vaikka sitä ei itse voisi ymmärtää. Eri näkökulmat käsitellään rakentavasti, eikä pelko nöyryytyksestä tai hylätyksi tulemisesta estä oppimista ja kehittymistä.

Oppiminen ja virheiden tekeminen saattavat olla epämukavia kokemuksia. Mokailuun liittyvät usein häpeän tunteet. Haavoittuvuuden esilletuominen sisältää riskejä, mutta riskejä voi ottaa, kun tila on turvallinen, eikä seurauksia tarvitse pelätä. 

Kansainvälisyys tuo uusia tasoja

Aalto-yliopiston opiskelijat edustavat 117:ta eri maata ja henkilöstöä on 93:sta eri maasta. Nämä numerot viestivät siitä, että kyseessä on hyvin kansainvälinen yhteisö. Miten kansainvälisyys tulee ottaa huomioon psykologisen turvallisuuden luomisessa ja saumattoman, moniammatillisen työskentelyn tukemisessa? 

Kulttuureissa voi olla eroja, jotka vaikuttavat rohkeuteen haastaa toisten (tai yleisiä) ajatuksia. On hyvä miettiä, mikä vaikutus vaikkapa pelolla kasvojen menettämisestä voi olla siihen, voiko virheistä kertoa tai epäkohtia pyrkiä korjaamaan. Epäasiallisen käytöksen esilletuominen taas voi jäädä tekemättä, jos lupa jäädä Suomeen riippuu siitä, jatkuuko työsuhde. Toisaalta kaikki ei ole kulttuurisidonnaista, myös sukupolvien näkemykset saattavat erota.

Kun maailmassa soditaan ja tapahtuu katastrofeja, se todennäköisesti koskettaa kansainvälisessä yhteisössä useampaa. Haasteena on, että aina ei ole tiedossa, mistä kollegat tai heidän perheensä ovat kotoisin. Tarvetta on siis tutustua työtovereihin myös ihmisinä. Suomalainen tapa antaa toiselle tilaa nostaa esiin omat ongelmat niin halutessaan, saattaa viestiä toisen kulttuurin edustajalle siitä, ettei kukaan välitä ja ole kiinnostunut.

Vastuu psykologisesta turvallisuudesta

Kenen vastuulla psykologinen turvallisuus korkeakoulumaailmassa sitten on? Korkeakoulujen instituutiona on tehtävä kaikille selväksi psykologisen turvallisuuden raamit. Ne voivat tarjota opiskelijoille ja työntekijöille työkaluja ja tukea tietoisuuden kasvattamista, mutta kokemus syntyy aina arkipäivän tapahtumissa, joissa yliopiston rooli vaikuttaa on pienempi.

Aallon monimuotoisuusasiantuntija Ida Salin korostaa, että mitä enemmän henkilöllä on valtaa, sitä merkittävämmäksi nousee vastuu myös psykologisen turvallisuuden osalta. Professorin, kuten muidenkin valta-asemassa olevien, työkalut psykologiseen turvallisuuteen ovat perinteisiä hyvän johtamisen keinoja: kuuntelun, kyselyn ja läsnäolon taidot, empatiakyky, sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen taidot. Olennaista on tunnistaa omat ennakkoluulot, sekä oma positionsa turvallisuuden luomisessa.

Monella tavalla psykologinen turvallisuus kietoutuu yhteen hyvien vuorovaikutustaitojen, luottamuksen ja toisten kunnioittamisen kanssa. Oikea vastaus kuuluukin: psykologinen turvallisuus on kaikkien vastuulla. Jokaisella on tärkeä rooli turvallisen tilan luomisessa päivittäisissä kohtaamisissa.

Psykologisen turvallisuuden yllättävä vaikutus

Opettajayhteisö ja pedagoginen reflektio, tuki ja koulutus ovat opettajien hyvinvoinnin perusta

HowUTeach, opettajien hyvinvointikysely- ja itsereflektiotyökalu pilotoitiin Oasis of Radical Wellbeing -hankkeessa lukuvuonna 2022-2023 ja syyslukukaudella 2023.

Read more
People discussing

Lähteet

Ayub, U., Yazdani, N. and Kanwal, F., 2022. Students’ learning behaviours and their perception about quality of learning experience: the mediating role of psychological safety. Asia Pacific Journal of Education42(3), pp.398-414.

Bradley, B. H., Postlethwaite, B. E., Klotz, A. C., Hamdani, M. R., & Brown, K. G. 2012. Reaping the Benefits of Task Conflict in Teams: The Critical Role of Team Psycholog- ical Safety Climate. Journal of Applied Psychology, 97(1), 151–158. 

Edmondson, A.C. 2023. https://amycedmondson.com/psychological-safety/

Edmondson, A.C. & Bransby, D.P., 2023. Psychological safety comes of age: Observed themes in an established literature. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior10, pp.55-78.

Edmondson, A. C. & Z. Lei, 2014. Psychological safety: The history, renaissance, and future of an interpersonal construct. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behaviour 1:1, 23–43.

Frazier, M. L., Fainshmidt, S., Klinger, R. L., Pezeshkan, A., & Vracheva, V. 2017. Psycho- logical Safety: A Meta‐Analytic Review and Extension. Personnel Psychology, 70(1), 113–165. 

Gallo, A. 2023. What is psychological safety? Harvard Business Review, https://hbr.org/2023/02/what-is-psychological-safety, kts 28.11.2023.

Majuri, Julia. 2023. Psykologisen turvallisuuden tasot ja työhyvinvointiyhteydet: Henkilösuuntautunut tarkastelu. Tampereen yliopisto. Pro gradu.

Newman, A., Donohue, R., & Eva, N. 2017. Psychological safety: A systematic review of the literature. Human Resource Management Review, 27(3), 521–535.

Peltosaari, N., Mäkihonko, M., Kangastupa, E. 2022. Kohti psykologisesti turvallista ilmapiiriä korkeakouluissa, The influencer, https://blogs.tuni.fi/vaikuttaja/hallintotieteet/kohti-psykologisesti-turvallista-ilmapiiria-korkeakouluissa/, kts 28.11.2023

Roussin, C. J., MacLean, T. L., & Rudolph, J. W. 2016. The Safety in Unsafe Teams: A Multilevel Approach to Team Psychological Safety. Journal of Management, 42(6), 1409–1433. 

Sanner, B., & Bunderson, J. S. 2015. When feeling safe isn’t enough: Contextualizing models of safety and learning in teams. Organizational Psychology Review, 5(3), 224–243. 

Suojanen, I. 2022. Onnellinen turvallisuus, Turvallista arkea etsimässä. Gaudeamus.

Wacklin, L. 2023. YLIOPISTO-OPISKELIJOIDEN KOETUN PSYKOLOGISEN TURVALLISUUDEN YHTEYS OPISKELEMISEEN JA OPPIMISEEN. Itä-Suomen yliopisto. Pro gradu.

https://erepo.uef.fi/handle/123456789/29715, kts 29.11.2023.

Hyvinvointiin liittyviä uutisia

Sophie Belanger on the left and Ferdinand Keil on the right sitting on a sofa  and chatting
Yhteistyö Julkaistu:

Erasmus Staff Training: Syväsukellus yhteisohjelmiin ja hyvinvointiin yliopistossa

Yli 30 osallistujaa 17 yliopistosta kokoontui kesäkuun alussa Aalto-yliopiston kampukselle Erasmus Staff Training Days -tapahtumaan.
Group work. Photo: Aino Huovio
Opinnot Julkaistu:

Opettajat voivat tukea opiskelijoiden sisäistä motivaatiota monin eri tavoin

Opiskelumotivaation puute on kauppatieteiden opiskelijoiden yleisin syy olla yhteydessä opintopsykologiin.
Vihreän siirtymän rakentajat
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi podcast: Vihreän siirtymän rakentajat

Vihreän siirtymän toteuttamisessa kiinteistöala on avainasemassa. Talotekniikka on sen vaikuttavin keino torjua ilmastonmuutosta ja vastata EU:n kiristyviin energiavaatimuksiin. Uusi Vihreän siirtymän rakentajat - podcast tuo esiin talotekniikan tutkijoita, kehittäjiä ja toteuttajia, jotka jakavat näkemyksiään ja ideoitaan matkalla kohti kestävämpää kiinteistö- ja rakennusalaa.
kuva break prosta eri laitteilla
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Break Pro -taukoliikuntaohjelmisto lisää liikettä arkeen – valikoimassa nyt uusia videoita!

Päivitetyssä versiossa paljon uusia toimintoja ja taukoliikuntavideoita.

Hyvinvointiin liittyviä tapahtumia

Ryhmä opiskelijoita
Messut, Luennot ja seminaarit

Opiskelija – tule tutustumaan Aallon monipuolisiin palveluihin!

Tervetuloa Aalto Welcome Fair -tapahtumaan torstaina 29.8.2024!
Juoksijoita rantaraitilla ja mukana koira
Kampus, Opiskelijat

Aalto Walk & Run -liikuntatapahtuma lauantaina 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisön ilmaiseen liikuntatapahtumaan! 10 tai 5 km juosten tai kävellen – sinä päätät.
Aalto Readers' Club
Muut
kuva wellbeing weekin logosta jossa päiväys ja keltaisia muotoja
Kampus, Muut, Opiskelijat

Aalto Wellbeing Week 2024

Hyvinvointiviikolla on runsaasti tapahtumia hyvinvointisi tueksi. Tapahtumat ovat avoimia kaikille aaltolaisille.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: