Oasis of Radical Wellbeing

Ohjelman yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin tukeminen

Hyvinvoivat ihmiset ja toimiva yhteisö ovat edellytys toimivalle koulutusohjelmalle.
Kukoistavan ohjelman kulmakivet

Yhteisöllisyys on tärkeä osa Aallon toimintaa. Aalto on nostanut yhteisöllisyyden erilliseksi kehittämiskohteeksi vuoden 2023 työhyvinvointikyselyn pohjalta. Yhteisöllisyyden ajatellaan koostuvan yhteisöön kuulumisen tunteesta ja yhdessä tekemisestä. Toimintaa on tärkeää kehittää luonnollisissa ympäristöissä tiimeissä, laitoksilla ja korkeakouluissa. Monille aaltolaisille koulutusohjelma tai pääaine on luonnollinen paikka tuntea kuuluvuuden tunnetta. On tärkeää ymmärtää, että yhteisöllisyyttä ei voi kehittää kukaan yksin vaan sitä kehitetään yhdessä ja kehittäminen on luonteeltaan pitkäjänteistä.

Yhtä kaikille sopivaa ratkaisua ei olekaan, mutta muista nämä kun mietit ohjelmasi tai pääaineesi kehittämistä:

Yhteisö                                                                              Johto

Ulkoinen

Ohjelmaa arvostetaan ulkoisesti ja siihen luotetaan

Keskustelut koulun johdon kanssa osoittavat selvästi, että laadukas opetus nähdään ohjelman tavoitteena. Koulun ja yliopiston johto osoittaa luottavansa siihen, että ohjelmalla on selkeä suunta ja kuva tulevaisuudesta jota kohti edetä.

-> Koulutuksen arviointi

Ohjelma on kestävästi resurssoitu

Johdon kanssa käydyissä keskusteluissa keskustellaan ohjelman resilienssistä. Ohjelmalla on olemassa suunnitelma mahdollisista poikkeustilanteista. Opettajien välistä yhteistyötä suunnitellaan ja tuetaan tapahtumilla ja työskentelysuunnitelmilla. Ohjelman toimet perustuvat suunnitelmalliseen kehittämiseen sen sijaan, rektiivisuuden sijaan.

-> Oppimisen ja opetuksen johtaminen

Sisäinen

Yhteisön sisäisesti tukema, suojelema ja valtuuttaman

Yhteisössä vallitsee yhteenkuuluvuuden tunne ja keskinäinen kunnioitus. On olemassa tapoja varmistaa, että kaikki (mukaan lukien LES ja opiskelijat) voivat osallistua ohjelman kehittämiseen ja heidän asiantuntemustaan arvostetaan ja hyödynnetään. Uudet jäsenet kaikista ryhmistä ovat tervetulleita ja perehdyttämis- ja orientaatioprosessi selkeä. Tieto ja parhaat käytännöt jaetaan yhteisessä keskustelussa.

-> Kuinka tukea yhteisöllisyyttä

Henkilöstön kestävästi suunnittelema ja fokusoitu

Ohjelmassa voidaan tunnistaa yhteiset tavoitteet ja niiistä keskustellaan säännöllisesti. Tämä korostaa koulutuksen merkitystä sekä pedagogisella että myös ohjelmatasolla. Ohjelmakehitysprosessi on käynnissä ja tämä on selvää kaikille. Dataa ja vuosikelloa käytetään kehittämistoimien tukena

-> Opetussuunnitelmatyö

Oasis blogi: Ihmiset ovat kukoistavan ohjelman ytimessä

Kuuluvuuden tunteen, luottamuksen ja osallisuuden korostaminen ovat avainasemassa opetusohjelman kukoistamisen edistämisessä.

Lue lisää siitä miten malli luotiin
Opiskelijoita ja opettajia