Paras hetki päivässä -podcastit
Paras hetki päivässä on Aallon opinto- ja uraohjauspsykologien podcast, jossa psykologit ja heidän vieraansa keskustelevat asiantuntevasti ja rennosti aaltolaisten – ja muidenkin – hyvinvointiasioista.
Opiskelijan kuulumisen tunteet korreloivat voimakkaasti kykyyn oppia. Kuulumisen tunne tuottaa voimaantumisen, motivoitumisen ja toimijuuden tunteita. Vastaavasti poissulkemisen tai marginalisoimisen tunteet estävät oppimista.
Opiskelijan osallisuutta tukevia toimia ovat mm.
Opettaja voi edistää yhteisöllisyyttä ja osallisuutta kurssilla monilla eri tavoilla, joita on listattu allaolevassa taulukossa sekä Nyytin tuottamassa oppaassa. Myös opiskelija voi osaltaan edesauttaa yhteisöllisyyden ja osallisuuden syntymistä ryhmässä.
Inklusiivisuutta koskeva kysymys lisättiin kurssipalautteeseen lukuvuoden 2022-2023 alussa. Kysymys on muotoiltu seuraavasti: ”Mitkä asiat kurssilla edistivät opetuksen saavutettavuutta, osallistavuutta ja vähensivät syrjintää (esimerkiksi valituissa opetus- ja arviointimetodeissa, opetusmateriaaleissa tai kurssin oppimisympäristöissä)?” Uusi kysymys oli yhteisen kehitystyön tulos. Syyslukukauden jälkeen kerätty palautte käytiin läpi ja teemoiteltiin. Yli 7000 opiskelijapalautetta antaa meille paremman ymmärryksen opiskelijoiden havainnoista ja kokemuksesta inklusiivisemmasta opetuskulttuurista. Tässä esimerkkejä hyvistä käytännöistä kurssilla:
Paras hetki päivässä on Aallon opinto- ja uraohjauspsykologien podcast, jossa psykologit ja heidän vieraansa keskustelevat asiantuntevasti ja rennosti aaltolaisten – ja muidenkin – hyvinvointiasioista.
Aalto-yliopiston toiminnan yhdenvertaisuuteen liittyviä ohjaavia periaatteita ovat moninaisuus ja saavutettavuus.
Käytännön vinkkejä ja resursseja monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen Aalto-yhteisössä
Yhteisöllisyyden tunnetta voi tukea myös kurssin ulkopuolella. Monesti löyhät, matalan kynnyksen yhteisöt toimivat yhteisöllisyyden tunnetta lisäävänä tekijänä ja samalla lisäävät hyvinvointia yhteisöissä. Tällainen voi olla yliopistoyhteisöissä esimerkiksi koulutusohjelman kehittämisryhmä, akateemisen ohjauksen ryhmä tai harrasteryhmä mihin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita moniäänisesti, -taidollisesti ja -näkökulmaisesti osallistumaan. Hyvinvoinnin tukemisen lisäksi ryhmä toimii voimaannuttavana ja toimijuutta tukevana.
Työkaluja yhteisöllisyyden edistämiseen -webinaarissa 5.4.2022 käytiin läpi toiminnallisella otteella korkeakouluopiskelijoiden yhteisöllisyyden edistämiseen liittyviä ydinasioita. Käsiteltäviä teemoja olivat erityisesti yhteisöllisyyden edistämisen vaikutukset, keinot vaikuttavat yhteisöllisyyteen ja erityisesti korkeakoulukenttään soveltuvat hyvät käytännöt.
I like I wish on fasilitoitu ryhmäpalauteaktiviteetti missä ryhmän jäsenet osallistuvat prosessiin saadakseen positiivistä ja rakentavaa palautetta kirjallisessa ja suullisessa muodossa. Tilaisuudet etenevät turvallisessa ja systemaaattisessa muodossa. Formaatin on kehittänyt Satu Rekonen ja sitä on testattu useilla kursseilla.
Myös MyCoursesin työkaluilla voit tukea opiskelijan kurssille osallistumista mm. etenemispalkin, rakenteen tai palautteen annon kautta.