Yleisesti ajatellaan, että flow-kokemus aktivoituu, kun yksilö kokee psykologista irtaantumista ilman ulkopuolisia ärsykkeitä. Mutta flow’hun pääseminen eivät välttämättä vaadi yksilötyöskentelyä kaukana muista. Flow’ta voi kokea myös yhdessä muiden kanssa. Ryhmä-flow (tai tiimi-flow) syntyy, kun ryhmän jäsenet pystyvät uppoutumaan toisistaan riippuvaiseen tehtävään ja olemaan tyytyväisiä yhdessä.
Flow’ssa on tärkeää, että haasteet ja taidot ovat sopivassa suhteessa. Jos tehtävä on liian vaikea, flow’ta voi olla vaikea saavuttaa, kun taas liian helppo tehtävä voi tuntua merkityksettömältä ja tylsältäkin. Ryhmä-flow’ssa tehtävät voivat helpottua yhteistyön myötä ja flow’n ylläpitämiseksi saatetaan tarvita uusia haasteita.
Vaikka syventyminen ryhmiin tai tiimeihin ajatellaan vaativan aikaa ja tutustumista, flow’n syntyminen erilaisissa ryhmissä ei välttämättä vaadi syväluotavaa tuntemista muiden tiimiläisten kanssa, vaan flow’hun voidaan päästä melko nopeastikin. Flow’ta voidaankin kokea monenlaisissa ryhmissä ja sen synnyttämiseen on olemassa tutkimukseen perustuvia vinkkejä.
Flow’lla on havaittu olevan paitsi suoriutumista, myös ryhmän onnellisuuta ja positiivisuutta parantava vaikutus. Ryhmä-flow’n on havaittu myös tukevan esimerkiksi riskinottoa. Mutta onko flow aina eduksi? Lue oheisesta artikkelista lisää.
- Lue tausta-artikkeli Ryhmäflow - mitä se on ja miten se saavutetaan
- Lue kirjailija Oana Velcu-Laitisen blogi Luova kokemus
-
Kuuntele Paras hetki päivässä: Tiimityötaidot -podcasteja, joissa on vieraana tutkija Satu Rekonen
Tutustu myös lisämateriaaliin:
- Kuuntele Future-led learning podcast-sarjan jakso yhteisopettajuudesta (EN)
- Lue KT Marja Joutsenvirran blogi Opetuksella vuorovaikutusta - Mistä on kyse myötätuntopedagogiikassa?
Ryhmäflow: Mitä se on ja miten se saavutetaan?
Meritekniikan professori Jani Romanoff korostaa luottamuksen ja syvän ryhmäläisten tuntemisen merkitystä tutkimus- ja opetusryhmissä. Onnistumisten korostamisen ja itseluottamuksen kasvattamisen harjoiteleminen liäsis flow’ta ja kaunnistvat koko ryhmää.
![Ryhmäflow: Mitä se on ja miten se saavutetaan?](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_288w_180h_d/public/2023-01/Ryhm%C3%A4flow%20Artkkkeli%20576.png?itok=pbByV0KK)
⏰~5 min. |
Luovuudella on paikkansa tutkimuksessa. Osaamisen kehittymisen jokaisessa vaiheessa tarvitaan luovan ajattelemisen taitoa. Se auttaa luomaan uraauurtavaa tutkimusta, joka tuo uudenlaisia näkökulmia vanhoihin paradigmoihin. Lue alta Oana Velcu-Laitisen ajatuksia luovuudesta ja flow-tilasta akateemisessa ympäristössä. Oana on Aallon entinen postdoc-tutkija ja kirjoittanut kirjan "How to Develop Your Creative Identity at Work".
⏰ ~23 min. ja ~22 min. (kaksi jaksoa) |
Millaisia ovat yleisimmät haasteet, joita opiskelijat kohtaavat ryhmätöissä? Mikä tekee toimivan tiimin, mitä tiimityötaidot ovat ja miksi ne ovat tärkeitä? Kuuntele Aalto-yliopiston psykologiryhmän Paras hetki päivässä -podcast-sarjan jaksot.
Lisämateriaalia
⏰ ~32 min. |
Future-led Learning -podcast-sarjan jakso yhteisopettajuudesta. Yliopistonopettaja Meri Kuikka ja postdoc-tutkija Tuomo Eloranta ovat opettaneet Aallossa vuosia yhdessä. Jaksossa keskustellaan, millainen yhteisopettamisen polku heillä on ollut, mitä hyötyä yhteisopettamisesta on, ja mitä se vaatii suunnittelulta, kurssilta, toteutukselta, opiskelijoilta ja opettajilta. Podcast-sarja on englanninkielinen.
⏰ ~7 min. |
Luovat ihmiset, kuten taiteilijat ja tieteilijät, keksivät ja luovat uutta astumalla näkyvästä maailmasta näkymättömään mielikuvituksen maailmaan ja sieltä takaisin näkyvään. Tätä luovuuden edellyttämää herkkyyttä ja intuitiota voi oppia ja edesauttaa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: